Translate

#12 JAK BYĆ ZORGANIZOWANYM?

Cześć Wam! :-)

Przychodzę dziś do Was z kolejnym praktycznym życiowo postem :-) O czym? Jak w tytule - o byciu zorganizowanym! Czy to prosta sprawa? Przekonajcie się sami w dalszej części tego postu!



Każdy z nas do organizacji naszej codzienności podchodzi inaczej. Jedni cieszą się na fakt robienia list z kolejnymi punktami do odhaczenia, a dla drugich jest to dosyć mroczna strona codziennego życia, naznaczona przy okazji pytaniem:
 Po co?


Odpowiedź jest dość prosta. Zapewne po to, aby nie oddawać się wiecznemu chaosowi, który przejmuje czasem stery podczas naszego istnienia tutaj. I o ile ja sama w większości jestem osobą zorganizowaną, tak nie mogę zaprzeczyć, że do mojego życia nie wkrada się brak ładu. Byłoby zbyt idealnie, a ideałów ponoć nie ma. Przejdźmy jednak do rzeczy...


ZAPISUJ SWOJE ZADANIA

Nie potrzeba do tego zbyt wiele wysiłku i materiałów, bo potrzebna jest kartka i długopis, telefon lub komputer oraz chęci do pisania. Dzięki tym kilku opcjom, każdy znajdzie dla siebie swój dogodny sposób na planowanie dnia. Jakie są tego zalety?

Zapisywanie swoich zadań pomaga nam między innymi na skierowaniu uwagi i skupieniu się na nich, a także "usunięciu" z naszego umysłu niepotrzebnych myśli. Dodatkowo chroni nas i zapobiega przed uczuciem przytłoczenia, często powstałym poprzez dużą ilość obowiązków, która z reguły staje się bezplanowa. Ponadto mamy możliwość planowania z wyprzedzeniem, co również ułatwia sprawę na co dzień. Co ważniejsze - taki sposób niejako projektowania naszego dnia, pozwala na kontrolę i koordynację z innymi naszymi aktywnościami podczas jego trwania, dlatego stajemy się elastyczni pomiędzy kolejnymi obowiązkami.

TWÓRZ HARMONOGRAMY I WYZNACZAJ SOBIE TERMINY

Aby łamać postawione przez nas cele potrzeba małych kroków w ich kierunku. Dobrą opcją jest zapisywanie ich w kalendarzu. Głównymi plusami tego sposobu jest choćby ustabilizowanie ramy czasowej jaka występuje w momencie rozpoczęcia realizacji naszego zamierzenia i czasu jego osiągnięcia. Dodatkowo zmotywuje nas to do śledzenia kroków, jakie stawiamy w zakresie dokonywania naszych celów oraz pozwoli skupić się na ich istocie. 

ZRÓB TO TERAZ 

Każdy z nas lubi odkładać pewne rzeczy na później czy to z braku czasu, czy po prostu z lenistwa. Ale żeby być osobą zorganizowaną powinniśmy je robić jak najszybciej jest to możliwe lub kiedy jesteśmy do tego zmotywowani. Dlaczego? Okazuje się, że nasza motywacja umiera po 5 sekundach od odłożenia zadania, które mamy wykonać. Dodatkowo takie działanie przyciąga do nas stres i chaos, których tak naprawdę nie potrzebujemy lub nawet nie chcemy, żeby się pojawiły. Nasza motywacja zostaje wówczas "zabita", a nasza świadomość pilności wykonania zadania zamienia się automatycznie w poczucie przytłoczenia i utknięcia w miejscu. Warto więc sprawić, aby odkładanie zadań na później w naszym życiu pojawiało się jak najmniej. 


ODKŁADAJ RZECZY NA MIEJSCE DLA NICH PRZEZNACZONE

Z pozoru nic trudnego, ale jakby przenieść to na stronę życiowo praktyczną, rezultat okazuje się nieco gorszy. Co nam da odkładanie rzeczy na ich własne miejsce? Przede wszystkim czas i energię - nie będziemy wówczas zmuszeni do szukania tego, co nam potrzebne w danej chwili. Dodatkowo, możemy rozdzielić rzeczy na takie, które faktycznie potrzebujemy oraz takie, które niekoniecznie są nam potrzebne na co dzień. Kolejny plus? Oczywiście zmniejszenie bałaganu do minimum, z którym, zakładam, zderzamy się prawie codziennie. To pozwoli nam przede wszystkim na niegromadzenie się rzeczy wokół nas, a to również istotna kwestia.


Jakie możemy podjąć jeszcze działania, aby być w naszej codzienności jeszcze bardziej zorganizowanymi? 

» My kobiety mamy ten problem, że spotykamy się praktycznie każdego dnia tygodnia z brutalnym stwierdzeniem: Nie mam w co się ubrać,. Z drugiej strony jednak pojawia się świadomość, że ubrania z naszej szafy dosłownie się wylewają. Jako ciekawostkę napiszę, że decydowanie w co się ubrać, zajmuje nam przez całe życie około 287 dni. Dlatego jak skrócić ten czas do minimum?
 
Warto zakupić kilka stałych, istotnych elementów naszej garderoby, najbardziej potrzebnych. Powinny być to ubrania, dodatki dzięki którym w łatwy i szybki sposób stworzymy swój codzienny outfit, nie zajmując przy tym kolejnych, kilku zbędnych minut. Ponadto warto przygotować swoje ubrania dzień wcześniej, przez co unikniemy zamieszania o poranku i zyskamy więcej czasu! :-) 

» Kilka zmian można również wprowadzić w kwestii gotowania. Liczby mówią, że w ciągu naszego życia na przygotowywaniu posiłków spędzamy średnio 2,5 roku. Dlatego swoje posiłki przygotuj podczas weekendu lub pod koniec dnia, wieczorami i przechowuj je w lodówce, aby zaoszczędzić nieco czasu w tygodniu.  

» Twórz checklisty dla swoich aktywności i obowiązków. Pozwalają one na sporządzenie kolejności wykonywania naszych zadań, ustalania priorytetów i znacznej redukcji stresu. Dodatkowo wzmagają w nas uczucie produktywności, odpowiedzialności, zmysłu organizacyjnego i motywacji a także opracowania systemu, który prowadzi do osiągnięć! :-) Warto także zwrócić uwagę na to, ile czasu pokładamy na wykonywanie zadań, ale również wykorzystać ten sposób do budowania naszej koncentracji, użytecznej, porannej rutyny i nawyków! 

Jeżeli więc chcecie stać się osobami zorganizowanymi, możecie skorzystać z moich drobnych porad a cel będzie zdecydowanie osiągnięty! :-)

***

 W celu małej zapowiedzi - w kolejnym, praktycznym poście przedstawię Wam kilka moich aplikacji do utrzymywania organizacji w ciągu dnia, dlatego bądźcie czujni! :-) 


(all photos: weheartit)

To tyle na dziś :-)
Miłego dnia!
Natalia 




Komentarze

Popularne posty